Polonez” został zbudowany na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w słynnej Morskiej Stoczni Jachtowej im.Leonida Teligi w Szczecinie. Nad realizacją projektu czuwał inicjator jego powstania i pierwszy kapitan – Krzysztof Baranowski. Jednostka była budowana z myślą o Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR '72. Po ich zakończeniu 6 sierpnia 1972 roku „Polonez” opuścił Newport i rozpoczął 9-ciomiesięczną żeglugę dookoła kuli ziemskiej. 24 czerwca 1973 roku kpt. Baranowski powrócił „Polonezem” do Szczecina, entuzjastycznie witany na Wałach Chrobrego przez tłum około 120 tysięcy widzów i sympatyków żeglarstwa. Przyjęto go w kraju jak bohatera, a wyczyn i jacht zapisały się na stałe w historii polskiego żeglarstwa.

Burzliwa historia jachtu uziemiła go na lądzie na ponad dwie dekady. Długie lata niszczał w jednym ze szczecińskich hangarów. Na początku obecnego stulecia został odkupiony i przeszedł gruntone naprawy.
W czerwcu 2008 roku po przeszło 20-letniej przerwie na wyremontowanym i przebudowanym jachtcie ponownie postawiono Polską banderę. Jacht, mimo iż w prywatnych rękach, najpierw pływał w Szczecińskim Programie Edukacji Wodnej i Żeglarskiej, a od 2014 roku realizuje rejsy w ramach akcji Polonez na Wodzie. W ubiegłym sezonie wziął udział w zlocie i regatach The Tall Ships Races oraz pojawił się na starcie Bałtyckich Regat Samotników o Puchar Poloneza, z kpt. Baranowskim za sterem.

Dane techniczne:

długość: 13,8 m.,

szerokość: 3,8 m.,

zanurzenie: 2,4 m.,

typ ożaglowania: kecz bermudzki,

pow.ożaglowania: 72 m.kw.,

silnik: 50 KM

załoga: max. 8 osób

port macierzysty: Szczecin

RAS SAILING


RASS TOMASZ BIELIŃSKI